Balcells: «Hem millorat l’accés a la primària, hem fet més proves diagnòstiques i hem reduït les llistes d’espera quirúrgiques»

El conseller de Salut, Manel Balcells i Díaz, ha presentat avui a la Comissió de Salut al Parlament els primers resultats de les mesures urgents del Pla de millora d’accessibilitat al sistema de Salut que el Departament va posar en marxa el març d’aquest any.

El conseller ha explicat que aquest Pla, dotat amb 110 milions d’euros, “era absolutament necessari i ens està ajudant a augmentar l’accessibilitat a la primària, a fer més proves diagnòstiques i a millorar les llistes d’espera”, si bé ha afirmat que cal seguir treballant “per garantir una atenció de qualitat, accessible i equitativa que millori els resultats en salut de la població i la seva satisfacció”. Balcells ha assenyalat que per aconseguir-ho, “cal la transformació del sistema actual. Si no, no podrem donar resposta als reptes marcats”.

El titular de Salut ha explicat que el Pla ha permès millorar el temps d’espera per ser visitat per un professional de referència (metge de família, pediatria, infermeria i odontologia) a l’atenció primària i comunitària. Així, si el desembre de 2022, el 52% de les visites s’atenien en 5 dies o menys, el juny de 2023 la xifra va arribar al 64% i la previsió és que el desembre d’aquest any sigui del 70%. També ha millorat l’accessibilitat inferior o igual als 10 dies. En aquest sentit, si el 70% de les visites s’atenien el desembre de 2022 en 10 dies o menys, el juny la xifra pujava al 81% i la previsió és que el desembre d’aquest any arribi al 90%.

Més temps i més qualitat a la consulta és bàsic i és el fons del Pla”, ha remarcat el conseller, que ha indicat que el Pla també ha permès millorar l’accessibilitat telefònica. Així, si el juny de 2023 un 75,2% de les trucades als CAP van ser ateses en el primer intent, la previsió és que el desembre de 2023 la xifra arribi al 85%. Igualment, si el juny de 2023 en el 88,5% dels casos les respostes telefòniques des del CAP es realitzaven a les següents 12 hores, la previsió és que s’arribi en el 95% dels casos el desembre de 2023.

A més, Salut segueix desplegant el Projecte “Planificat” a la Primària amb l’objectiu de concentrar en un mateix dia les visites i proves dels pacients crònics o amb factors de risc. Ja s’han incorporat en aquest projecte 276 dels 374 equips d’atenció primària (EAP) del SISCAT i el juny de 2023 prop de 600.000 persones dels EAP ja estaven incloses com a candidates del programa.

Així mateix, a l’atenció Primària i Comunitària, pràcticament el conjunt de la ciutadania, un 93,64% dels usuaris, ja tenen assignat un administratiu de referència, amb agenda pròpia, per donar resposta a les demandes administratives.

Els professionals de la primària disposen de més temps per a l’atenció als usuaris amb les millores a la E-Consulta, un espai de contacte de La Meva Salut, que ha servit per evitar duplicitats que ocupaven innecessàriament espais disponibles a l’agenda dels professionals. En aquest sentit, les duplicitats han disminuït un 4%. Durant la pandèmia, van arribar a un índex del 35%.

Percepció positiva de l’accessibilitat a la primària

El conseller també ha subratllat que ha millorat la percepció positiva de l’accessibilitat a la primària. Aquesta percepció positiva a l’hora de poder ser visitat al dia escollit per l’usuari ha passat del 58% al mes de gener al 65% al juny.

Finalment, Balcells ha explicat que els reptes de Salut per seguir avançant en l’accessibilitat a la primària impliquen dur a terme més proves diagnòstiques i algunes intervencions des de l’APIC com ecografies o infiltracions, introduir la intel·ligència artificial, incloure els administratius dels CAP al procés assistencial i millorar els recursos tecnològics, entre d’altres.

Pel que fa a l’activitat quirúrgica, Balcells ha destacat que ha augmentat “un important” 13% en els sis primers mesos del 2023 respecte del 2022. Entre l’1 de gener de 2023 i fins a 30 de juny s’han fet un total de 219.559 intervencions, 26.074 més que el mateix període de l’any passat.

També en els sis primers mesos del 2023, el nombre de persones fora de termini s’ha reduït un 35% respecte del mateix període del 2022. A 30 de juny, el total de persones fora de termini era de 12.228, una xifra inferior al mateix període del 2022 que va ser de 18.670.

Quant a les intervencions amb temps d’espera garantit, és a dir, les d’oncologia, cirurgia cardíaca, cataractes, pròtesis de maluc i genoll, al juny el 99% de les persones en llista d’espera per cirurgia oncològica es trobaven dins del termini; en cirurgia cardíaca el 100%; en les de cataractes, pròtesis de maluc i de genoll el 96%, i en altres cirurgies de referència el 93% de la llista, és a dir, 9 de cada 10 persones es trobaven dins del termini de resolució.

Durant la seva intervenció, el conseller també ha avançat que en cirurgia restauradora de la mama —que des del passat 7 d’agost està, per decret, també en temps de garantia— “hi ha un percentatge gran, d’un 47%, de persones que en el mateix moment de la cirurgia es fa cirurgia reconstructiva. Crec que és un avenç i que el temps d’espera per la reconstrucció vagi baixant és també una millora que cal insistir”.

Consultes externes i proves diagnòstiques

El temps d’espera per a les primeres visites de consultes externes són de menys de 30 dies per les consultes preferents i menys de 90 dies per consultes ordinàries.

El Pla ha permès reduir la demora per accedir a primeres visites a l’atenció especialitzada, és a dir, a les consultes externes. En aquest sentit, ha augmentat un 8% les peticions d’una primera visita en els 6 primers mesos del 2023 respecte del 2022. Alhora, ha augmentat el nombre de visites en els 6 primers mesos. Fins a 30 de juny es van fer 1.028.780 consultes externes, un 7% més que el mateix període de 2022.

Quant a proves diagnòstiques, les peticions han augmentat un 14% en els sis primers mesos del 2023 respecte del 2022. Així mateix, s’ha incrementat un 15% el nombre de proves diagnòstiques respecte del mateix període de 2022.

L’Agència d’Atenció Integral, Social i Sanitària

Paral·lelament, el conseller ha explicat que Salut treballa per crear l’Agència d’Atenció Integral, Social i Sanitària, “un dels grans objectius, no només del Govern, sinó també del país i de la societat” i que ha de garantir una resposta de qualitat i equitativa a les persones amb necessitats d’atenció: persones grans, amb discapacitat, amb problemàtica social derivada de salut mental i en general a totes les persones amb necessitats complexes. En els pròxims mesos serà aprovat l’avantprojecte de llei i posteriorment iniciarà el tràmit parlamentari.

D’altra banda, el Departament també treballa per millorar l’atracció i fidelització dels professionals al sistema de salut. El Pla d’acció, dotat amb 40 M€, que s’està desplegant, ja ha permès consolidar nous rols professionals a l’atenció primària i comunitària, i augmentar de 135 les places de grau de Medicina i 600, les d’Infermeria.

També es continua treballant en el marc de la Taula d’harmonització les condicions laborals i econòmiques de tots els professionals dels centres integrats al sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT).

“La gran aposta de la millora pressupostària d’enguany va destinada als professionals, per tenir-los més ben pagats i en millors condicions laborals. El nostre sistema té diversos convenis i per això vàrem crear la Taula d’harmonització, perquè volem que tinguin condicions homologables”, ha reblat el conseller Balcells.

Font: GENCAT

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *