Donar valor al consum de proximitat, millorar la logística de la comarca i connectar productors alimentaris i consumidors: els 3 reptes per enfortir els vincles comercials al Priorat

El Consell Comarcal del Priorat publica l’informe tècnic de la ‘Sessió per crear vincles comercials entre restaurants, botigues, allotjaments i productors del Priorat’El document, fruit de les conclusions recollides en la sessió organitzada el passat mes de maig a Escaladei, especifica quins són els desafiaments de futur i llista les propostes de millora que va identificar la ciutadania en el marc de la jornada

Donar valor al consum de productes de proximitat, millorar la logística i la distribució al Priorat i connectar productors alimentaris, restaurants, botigues, allotjaments i consumidors. Aquestes són les 3 barreres més rellevants per comprar i vendre producte local a la comarca que conclou l’informe tècnic de la ‘Sessió per crear vincles comercials entre restaurants, botigues, allotjaments i productors del Priorat’ , celebrada el passat 22 de maig a Escaladei i organitzada pel Consell Comarcal del Priorat.

El document exposa les conclusions de les dinàmiques desenvolupades i els diferents espais de reflexió organitzats durant la jornada on van assistir més de 40 persones de la comarca. La missió d’aquest acte va ser fomentar el petit comerç local i la compra de productes locals, tant produïts com elaborats a la comarca, mitjançant la unió entre els diferents actors comercials, l’establiment de relacions comercials duradores i estables en el temps i l’impuls del desenvolupament econòmic i local.

Així doncs, els assistents van coincidir que una de les barreres més importants que s’han trobat a l’hora de vendre i comprar productes del Priorat ha estat la falta de coneixement del consumidor sobre el valor que tenen els productes de proximitat, així com del gran ventall de tipus de productes locals que hi ha a la comarca.

En segon lloc, també consideren que la logística i la distribució són camps on encara hi ha molt camí per recórrer: la falta de temps per repartir productes a tot el Priorat, la dificultat d’optimitzar viatges i repartiments amb més d’una comanda i en conseqüència, ser més eficients i rendibles, les característiques orogràfiques de la mateixa comarca que compliquen la distribució a causa de les llargues distàncies i separació entre pobles i la necessitat de millorar les carreteres. Finalment, un altre dels reptes és poder connectar restaurants, botigues, allotjaments, productors i consumidors, per tal que tinguin una interlocució més directa.

Totes aquestes observacions es van poder extreure gràcies a la divisió dels assistents en grups de treball amb l’objectiu que poguessin analitzar la identificació de problemes, solucions i conclusions per vendre/comprar productes del Priorat, amb la dinamització del Consell Comarcal del Priorat i l’empresa de comunicació Mapiba. En aquesta línia, algunes de les solucions que van proposar els participants van ser: enfortir la pedagogia dirigida als consumidors sobre el valor dels productes de proximitat i així, fomentar el canvi de consciència; constituir una cooperativa, associació, ruta o punt de distribució conjunta; millorar la comunicació i la promoció de les empreses i els productes; i, crear una plataforma en línia que connecti productors i clients.

Finalment, també es van extreure conclusions finals de la sessió, com ara la necessitat d’organitzar més trobades entre els actors comercials, l’elaboració d’un argumentari educatiu sobre els productes de proximitat dirigit als consumidors, la creació de campanyes de difusió per fomentar la compra local amb el lema “Inverteix Priorat” i la incorporació de més cartelleria als pobles, entre d’altres. En finalitzar la sessió, cada assistent a títol personal, va pensar 1/2 accions que es comprometia a efectuar durant els mesos següents.

La jornada també va constar d’una primera part amb xerrades inspiracionals a càrrec de Mercè Pallejà, del restaurant el Cairat de Falset; Enric Sabaté, de Cal Centro de La Vilella Baixa; Mercè, Marina i l’Elena Orós, de la Formatgeria Linens de Bellmunt; i, Natàlia Rodríguez, encarregada de la xarcuteria Ca la Cova i membre de la cooperativa de productors Fet a la Conca (projecte convidat d’una comarca limítrofa). En un col·loqui, moderat per Joan Vaqué, coordinador de l’àrea de promoció i desenvolupament comarcal, van exposar el seu model de negoci, l’aposta de compravenda de productes locals i les dificultats amb què es troben a l’hora de poder-ne adquirir.

En un futur, i fruit de les propostes ciutadanes obtingudes en aquesta jornada, el Consell Comarcal del Priorat treballarà per implementar accions que beneficiïn els actors participants de la jornada i impulsin els vincles entre ells. L’informe tècnic amb el resum de la sessió es pot consultar en aquest enllaç i la gravació de la sessió al canal de Youtube del Consell Comarcal.

La ‘Sessió per crear vincles comercials entre restaurants, botigues, allotjaments i productors del Priorat’ s’ha creat del dins el Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) Pobles vius i actius i en el marc d’Inverteix Priorat, una marca de sensibilització alimentària i de consum responsable impulsada pel Consell Comarcal del Priorat, que aquest 2023 ha posat en marxa una nova campanya per donar valor als productes locals i crear relacions comercials a la comarca.

Enguany també s’han executat altres accions, com ara el cicle de tallers de cuina tradicional, coordinats per Montsant Natura, amb productes de proximitat per donar a conèixer plats típics del Priorat que han caigut en l’oblit, el ‘Catàleg de productes fets al Priorat’ i el directori web amb informació de productors del Priorat. Aquestes dues últimes iniciatives donen resposta precisament a algunes solucions proposades pels assistents de la sessió d’Escaladei.

El PECT Pobles vius i actius lluita contra el despoblament de les àrees rurals a través de la innovació social i l’especialització intel·ligent. Està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació. En el marc d’aquest projecte, el Consell Comarcal del Priorat desenvolupa un seguit d’accions per donar valor als productes locals i crear relacions comercials a la comarca. Aquest projecte també compta amb el cofinançament de la Diputació de Tarragona.

Font: Consell Comarcal del Priorat

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *