Reducció de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 de setembre

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2023 respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023, s’està registrant una reducció del 15,4% pel que fa a les víctimes mortals a les carreteres catalanes i del 20,2% pel que fa als accidents, ja que es van registrar 136 morts en 129 sinistres.

Des de l’1 de gener fins al 30 de setembre, han mort 115 persones en 103 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 124 persones en 113 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 7,3% en el nombre de morts i d’un 8,8% en els sinistres mortals.

Quant als ferits de gravetat, enguany se n’han registrat 573, un 2,7% menys respecte al mateix període de 2019, però un 11,9% més respecte al 2022.

Es redueix a la meitat la sinistralitat mortal a l’AP-7

L’AP-7, amb 11 morts, és la carretera que acumula més sinistres mortals aquest 2023, tot i que es consolida la reducció de les víctimes mortals d’aquesta via respecte a l’any passat, atès que se n’han registrat la meitat (22). Les següents vies amb més víctimes mortals d’enguany, concretament 6, són l’A-2 i l’N-II,seguides de l’N-340 amb 5 morts.

Setembre, un dels mesos amb menys morts

Durant aquest setembre 10 persones han mort a la xarxa interurbana i ha estat un dels mesos de l’any amb menys morts per accident de trànsit, només darrere de febrer que en va registrar 7 i amb la mateixa xifra que hi va haver al maig i juny. Això suposa dues víctimes mortals més que al setembre de l’any passat i un 28,6% menys respecte al mateix mes de 2019.

Tot i això, des del Servei Català de Trànsit s’apel·la a la precaució i responsabilitat dels usuaris en els desplaçaments per evitar sinistres i morts a la carretera el que resta d’any. En aquest sentit, es recorda que l’alcohol i les drogues són incompatibles amb la conducció i que també cal evitar distraccions, respectar els limitis de velocitat, així com utilitzar els elements de seguretat passiva correctament.

Baixa la sinistralitat en 3 de les 4 demarcacions

Si analitzem la sinistralitat per demarcacions, a la xarxa viària de Barcelona fins al 30 de setembre d’enguany hi ha hagut 46 víctimes mortals, 4 menys que l’any passat i 14 menys que el 2019. Tot i això, aquest mes de setembre de les 8 víctimes mortals registrades a les carreteres catalanes, 5 han estat a Barcelona. Des que ha començat l’any, les comarques amb més víctimes mortals han estat el Vallès Oriental, amb 11 morts, el Baix Llobregat, amb 7 morts, i el Bages amb 6. A Barcelona destaca també que de les 46 persones mortes 17 són motoristes i que ha registrat 9 vianants morts (4 més que l’any passat) dels 12 que hi ha hagut al conjunt de les carreteres catalanes.

A les carreteres gironines, aquest any han mort 21 persones, 7 menys respecte a l’any passat i 1 menys que el 2019. Aquest setembre s’han registrat 4 víctimes mortals. L’Alt Empordà, amb 9 morts, és la comarca gironina que més morts registra aquest 2023 i la segueix la Selva amb 6 finats per accidents de trànsit. També cal destacar que més de la meitat de les víctimes a Girona són motoristes (11).

A la xarxa viària de Tarragona han mort fins al 30 de setembre 31 persones, 2 menys que al 2022 i el 2019. Aquest setembre una persona ha perdut la vida en accidents a les carreteres tarragonines. Des de l’1 de gener, les dues comarques amb més morts han estat l’Alt Camp (8) i el Baix Ebre (7). Les vies amb més morts són l’AP-7 i l’N-340, amb 4 persones finades cadascuna.

A Lleida, han mort enguany 17 persones, 4 més que el 2022 i 3 menys que el 2019. Tot i ser l’únic territori que no redueix les víctimes mortals per accident de trànsit respecte de l’any passat, aquest mes de setembre no n’ha registrat cap i és el que menys morts registra enguany. L’Urgell (6 morts) i el Segrià (5 morts) són les comarques amb més morts. A més, a Lleida, la gran majoria de víctimes mortals, 13, viatjaven en turisme, 2 eren motoristes, 1 conductor de camió i 1 ciclista.

Un de cada tres morts a les carreteres catalanes continua sent un motorista

Enguany han mort a les carreteres catalanes 37 motoristes (4 aquest mes de setembre), el que representa el 32,1% de les víctimes mortals, això és, 1 de cada 3 morts. L’any passat fins al mes de setembre van perdre la vida també 36 motoristes, i 39 en el mateix període de 2019.

Convé destacar que als mesos de maig, juny i juliol d’enguany el 50% aproximadament de les víctimes mortals registrades van ser motoristes i es va disparar la sinistralitat d’aquest col·lectiu. Als mesos d’agost i setembre s’ha frenat aquest increment i la xifra de motoristes morts s’ha estabilitzat, tot i que la mortalitat dels usuaris d’aquests vehicles de dues rodes, com ha succeït en els darrers anys, no assoleix una reducció sostinguda.

Quant al conjunt de col·lectius vulnerables, motoristes, vianants i ciclistes sumen prop de la meitat de víctimes mortals (45,2%) a les carreteres catalanes. Fins al 30 de setembre han mort també 12 vianants i 3 ciclistes. En relació amb l’any passat això representa una víctima mortal menys pel que fa als ciclistes i dues menys de vianants. Des de l’SCT també s’insta a motoristes, ciclistes i vianants a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes dels col·lectius vulnerables.

El 80% de les víctimes mortals a les carreteres catalanes són homes

De les 115 víctimes mortals registrades enguany, 92 són homes i 23 dones i en aquest sentit el 80% dels morts a les carreteres catalanes són homes. D’aquests 92 homes, 66 eren conductors, 17 passatgers (14 més que l’any passat) i també destaca que 8 eren vianants (dels 12 vianants morts en tot l’any). Quant a les 23 dones mortes, 10 eren conductores, 9 viatjaven de passatgeres i 4 eren vianants.

Per edat, les franges que concentren més víctimes mortals són les consecutives de 35 a 44, de 45 a 54 anys i de 55 a 64, amb 22 víctimes cada tram. A més, la franja de 45 a 54 anys és la que ha registrat més increment, d’un 29,4%, respecte a l’any passat. També convé destacar les 4 víctimes mortals registrades a la franja d’edat de 0 a 14 anys, ja que l’any passat en el mateix període no se n’havia registrat cap.

En el 70% dels accidents mortals hi ha més d’un vehicle implicat i augmenten les víctimes mortals en diumenge

Pel que fa al tipus de sinistre, en 70 dels 103 accidents hi havia implicat més d’un vehicle, això és gairebé el 70% dels accidents. Els xocs frontals (28) sumen el 27,1% del total dels accidents mortals. D’altra banda hi ha hagut 33 accidents simples, amb un únic vehicle implicat.

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, 57 de les persones finades va ser en accidents de trànsit en dies feiner i les 58 víctimes mortals restants van morir en cap de setmana o festiu. En aquest sentit, la probabilitat de patir un accident mortal es més elevada en cap de setmana o festiu i sobretot en diumenge. Convé destacar que el nombre de víctimes mortals en diumenge ha augment aquest 2023, atès que se n’han registrat 22 i l’any passat en el mateix període n’hi havia hagut 9. A més, la franja horària que acumula més morts enguany és la tarda amb 45 víctimes de les 115, un 39,1%.

Font: GENCAT

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *