President Aragonès: «Fem un salt endavant en l’impuls de l’audiovisual en català multiplicant per tres la seva inversió»

El president i la consellera durant la presentació a Palau. Fotografia: Arnau Carbonell

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha destacat aquest migdia “el gran salt endavant en l’impuls de l’audiovisual en català” que està duent a terme el Govern, com ho demostra el fet que, “en dos anys i mig, hem multiplicat per tres la inversió” en aquest sector. “Hem passat de 9,9 milions d’euros el 2020 als 32,6 milions d’enguany, un esforç titànic, però del tot imprescindible, per revitalitzar la presència del català en el món audiovisual”, ha afirmat.

Aquestes xifres han encapçalat el balanç de les polítiques de foment de l’audiovisual en català que el Govern està fent aquesta legislatura, i que el president i la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, han presentat avui al Palau de la Generalitat. Aragonès ha posat en valor el paper clau del sector audiovisual en la difusió de la llengua i ha assenyat que els esforços dels Govern han de servir per “revaloritzar el seu paper com motor de divulgació i de progrés de l’ús social i del català”. “Per això el català ha d’estar present en tots els registres comunicatius de la societat contemporània”, ha afegit.

Amb aquesta voluntat, el president ha explicat que una part de l’esforç inversor s’ha destinat a ajudes per a produccions en la nostra llengua. “Estem donant un suport sense precedents a la producció de pel·lícules i sèries en català. Hemmultiplicat per 5 els ajuts en cinema, per 12 en la producció de sèries i hem continuat apostant pe doblatge”, ha explicat Aragonès.

En paral·lel, el Govern també ha augmentatla col·laboració amb altres distribuïdors de contingut audiovisual i aquí ha destacat i ha “agraït” la “bonapredisposició de les plataformes globals”. En concret, ha destacat l’aposta que ha fet HBO Max, que “ha incorporat130 títols en català només mig any”, sent una de les plataformes més actives, i que, a partir de 2024, “estrenaran doblatges nous de pel·lícules de gran èxit de Warner”.

Com a tercer eix del pressupost, el cap de l’Executiu s’ha referit a la “transformació” de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, que “ha de continuar sent el motor audiovisual del país”, amb mesures com l’obertura del nou canal Super 3 o l’aposta per la nova plataforma 3Cat, que es posarà en marxa la setmana que ve.

“El sector audiovisual és un sector estratègic de futur per al país, per al Govern, per la nostra cultura i per la nostra indústria creativa, per això hi estem dedicant tota l’atenció i tots els recursos que tenim a disposició”, ha reblat. I, en aquest sentit, ha destacat que “la plena normalització de la llengua catalana passa també per l’impuls del sector audiovisual català” i per això “estem acompanyant amb tanta decisió el sector”.

Per la seva banda, la consellera Garriga ha destacat que el Govern “vol millorar l’ús del català entre la ciutadania, i això implica reforçar-lo, sobretot, a l’audiovisual, perquè avui tothom porta una pantalla a sobre i la nostra llengua ha de ser dins del contingut d’aquesta pantalla”. Garriga també ha assegurat que el Govern vol “un sector cultural fort”, i això implica ampliar el pressupost cultural en “àmbits en què hi ha molt de marge de creixement, com l’audiovisual”, perquè sigui un “sectormusculat”.

L’aposta per l’audiovisual en català

Presentació{«name»:»/salapremsa/2023/10/27/13/44/feb13afb-ac6b-4a14-b89f-22b54b8e8ba2.jpg»,»author»:»Arnau Carbonell»,»type»:»0″,»location»:»0″,»weight»:148569}

El Govern ha fet una aposta molt important per l’audiovisual en català, sobretot en tres camps: la producció de llargmetratges i sèries; les estrenes de cinema i l’augment de títols a les plataformes.

En el cas dels ajuts a la producció de llargmetratges i sèries en llengua catalana, que atorga el Departament de Cultura, s’han multiplicat per sis. Des de l’any 2019, creixen de 2,9 milions d’euros a 18,3 milions el 2022Quant al cinema, l’any passat hi va destinar 10,8 milions, una xifra que multiplica gairebé per cinc la inversió realitzada el 2019, que va ser de 2,3 milions. Aquest increment tan significatiu ha comportat més títols i més ajuts per cada títol, afavorint la producció de pel·lícules d’alt pressupost.

Des de la seva creació, totes les línies d’ajut a la producció del Departament de Cultura contemplen criteris que afavoreixen les produccions realitzades en versió original catalana, alhora que també valoren la inversió a Catalunya des d’un punt de vista purament industrial. Pel que fa a les sèries, el canvi també és molt remarcable. Dels 600.000 euros destinats a la producció de sèries de ficció el 2019, s’ha passat a 7,5 milions l’any 2022, xifra que multiplica per 12,5 l’aportació inicial.

En el cas de les pel·lícules que es poden veure els cinemes, la consellera Garriga ha explicat que el Departament està optant per “actuar amb previsió i assegurar que les pel·lícules que es poden veure al cinema en català siguin les que tenen més impacte de cada any”. Quant als espectadors, això està comportant que el cinema en llengua catalana superi per segon any consecutiu les xifres d’espectadors d’abans de la pandèmia.El 2022, hi va haver el doble d’espectadors de cinema en català (623.184) que el 2019 (309.793). Aquestes xifres tenen una rellevància especial si es té en compte que la pandèmia ha fet caure l’assistència en sales de cinema un 40%. Així doncs, l’assistència d’espectadors a pel·lícules en llengua catalana està tenint una millor recuperació que no pas l’assistència d’espectadors a pel·lícules en castellà.

Quant a la presència de títols en català a les plataformes de vídeo a la carta, les xifres també han augmentat de manera molt remarcable. En només dos anys, les plataformes ja compten amb més de 3.000 àudios i uns 4.000 subtítols en llengua catalana. Aquestes xifren representen un increment de 1.833 àudios i 1.989 subtítols respecte l’any 2021. Aquest creixement del català a les plataformes s’explica, en gran mesura, per la col·laboració entre el Departament de Cultura i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), que mitjançant un conveni han unit esforços per incrementar la presència de títols en català a les plataformes audiovisuals, tant doblats com subtitulats. L’acord ja ha donat els seus fruits i els avenços amb plataformes com HBO Max han estat molt importants. Fa dos anys, la plataforma no tenia cap títol en català. Ara en té 140, a més de 128 subtítols.

A banda, el Departament de Cultura té un equipament audiovisual de referència, la Filmoteca de Catalunya, que també està fent molta feina de preservació i difusió de l’audiovisual català i que ha començat un procés de digitalització del seu fons, sota el nom “Visiblitzem el cinema català”. A més, el Parlament està tramitant la nova llei que ha de permetre que es converteixi en un equipament nacional.

Un Palau de pel·lícula

Amb l’objectiu de celebrar el bon moment que viu l’audiovisual català, aquest dissabte, 28 d’octubre, el Govern organitza “Un Palau de pel·lícula: jornada de l’audiovisual en català”. Mitjançant aquesta jornada es convida la ciutadania a gaudir d’un dia de pel·lícula en els espais més emblemàtics del Palau de la Generalitat. La jornada inclou projeccions de sèries infantils i de pel·lícules d’anime en català.

D’altra banda, avui el Govern organitza una trobada amb professionals i representants d’institucions i empreses del sector audiovisual per agrair-los i reconèixer tota la feina feta, sense la qual no s’entén el gran moment que viu el sector. Hi assistiran el president de la Generalitat i la consellera de Cultura.

Presentació de la nova plataforma de continguts 3Cat

El proper dilluns, 30 d’octubre, el president de la Generalitat i la consellera Garriga assistiran a la presentació de la nova plataforma de continguts 3Cat, una OTT de la CCMA que es concep com a plataforma gratuïta, d’accés universal, capaç de competir amb les grans plataformes i de garantir l’accés de la ciutadania a continguts en català en l’entorn digital. Serà una nova plataforma de país, transmèdia i interactiva, que oferirà vídeo a demanda, canals en directe i canals verticals temàtics, videojocs i música, entre d’altres. Amb més sèries, documentals, informació, esports, cultura i ciència, més continguts infantils i per a joves, i més temes educatius.

Font: GENCAT

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *