Educació proposarà al Govern l’aprovació d’un grup de 18 experts per impulsar mesures de millores educatives

El Departament d’Educació proposarà al Govern de la Generalitat l’aprovació d’un grup de 18 noms que formaran el grup impulsor de mesures de millores educatives a curt i mitjà termini. Format per representants de la comunitat educativa i de l’àmbit acadèmic, s’ha dissenyat buscant reflectir la diversitat tant a nivell d’etapes educatives com a nivell territorial, de complexitat de centres, de titularitat i a nivell disciplinar –tenint en compte sectors com la formació professional o l’expertesa en la immersió lingüística-.

Els grups parlamentaris i el Govern, en la reunió del passat 19 de desembre, van acordar que aquest grup impulsor, un cop nomenat formalment, contribuirà a treballar mesures, tant immediates per al curs que ve com d’altres a mitjà i llarg termini. Els seus membres començaran a deliberar a l’inici del segon trimestre escolar i, a principis del mes de febrer, es farà un retorn als grups parlamentaris amb el detall de les primeres conclusions per tal que els grups puguin incidir. Un cop acabat el treball, aquest s’elevarà als grups parlamentaris i al Consell Escolar de Catalunya (CEC), on hi haurà altres membres de la comunitat educativa per acabar d’enriquir el debat.

Els integrants proposats són:

Coordinador tècnic

Jesús Vinyes Cirera és actualment el president del Consell Escolar de Catalunya. Especialitzat en psicopedagogia, té una experiència àmplia en l’àmbit educatiu: docent, inspector d’Educació i subdirector general de la Inspecció, ha estat el primer president de l’associació d’inspectors d’educació de Catalunya. També ha estat director dels Serveis Territorials d’Educació al Vallès Occidental. Compta amb diverses publicacions de caràcter pedagògic i ha impartit docència universitària a la UAB i a la UB. També ha estat una persona activa en els Moviments de Renovació Pedagògica.

Docents:

Educació primària:

Mestra i pedagoga, Mercè Mas Ferrer ha estat vinculada a diferents grups en l’àmbit de la didàctica de les ciències i la competència comunicativa de la UAB. Com a membre del grup Avaluar per Aprendre i des de la xarxa de competències bàsiques ha impartit formació en avaluació formativa per a l’aplicació a l’aula. Ha format part del consell de formació de Rosa Sensat i de l’equip impulsor de Xarxes per al canvi. Actualment, exerceix de mestra a l’escola la Roureda de Sant Esteve Sesrovires.

Educació secundària:

Periodista i professor, Víctor Saura Estapà ha treballat per a diversos mitjans escrits i ha estat cinc anys dirigint el Diari de l’Educació; actualment es dedica a la docència en l’educació secundària. Amb amplis coneixements i expertesa en l’àmbit de l’educació inclusiva, és membre, des de l’any 2003, de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva.

Formació professional:

Francesc Roca Rosell ha estat professor de Formació Professional, cap de departament, cap d’estudis, sotsdirector i director a l’Institut Comte de Rius de Tarragona. Jubilat des del setembre de 2023. Ha estat col·laborador del Departament d’Educació com a formador del professorat en temes curriculars de formació professional i de qualitat i millora contínua, i formador en direcció de centres docents públics a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. Coordinador del projecte “Centre de Recerca Innovació i Transferència de Coneixement“ de la Direcció General de Formació Professional del curs2019-2020 al 2022-2023. Premi del Consell Català de la Formació Professional, edició 2015, a la trajectòria individual desenvolupada en el camp de la formació professional. Ha tingut diverses responsabilitats de govern i com a electe a l’Ajuntament de Tarragona del 2015 al 2023.

Membres de direccions de centres:

Centres educatius públics:

El Govern nomenarà a tres representants escollits per la Junta central de direccions de centres públics en la seva propera reunió, que tindrà lloc el 9 de gener.

Centres educatius concertats:

Montserrat Jiménez Vila és directora pedagògica de l’escola Vedruna de Palafrugell i aglutina dues institucions educatives de diferent trajectòria i titularitat (el centre Vedruna Palafrugell i el centre Prats de la Carrera). També ha estat responsable dels equips TAC i responsable de comunicació i coordinadora dels equips ODS de totes les escoles Vedruna a Catalunya. És membre de la junta del FEAEC (Fòrum Europeu d’Administradors de l’Educació a Catalunya). També és assessora pedagògica i formadora en processos de lideratge i transformació educativa, digitalització, metodologies actives a l’aula i tecnologia educativa.

Joan Vila Farràs, llicenciat en ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona, ha estat professor de ciències naturals, física i química i director de l’Escola Pia de Granollers i director de l’Escola Pia de Sabadell. Actualment dirigeix l’Escola Pia Balmes. Ha compaginat les responsabilitats directives amb la docència de les ciències naturals, física, tecnologia i matemàtica. Ha dedicat esforços per a la introducció d’estudis artístics en el currículum escolar integrant estudis musicals i escènics a l’Educació Primària. En els darrers anys, ha treballat en el camp de la didàctica de la matemàtica. És regidor d’educació i cultura a l’Ajuntament de Saldes.

Membres d’entitats pedagògiques:

Mestre i llicenciat en Ciències de l’Educació, Raül Manzano Tovar treballa actualment al Centre de Recursos Pedagògics del Segrià en formació del professorat i innovació educativa. Expert en l’àmbit de l’escola rural, és membre dels Moviments de Renovació Pedagògica i expresident de Moviments d’Innovació Educativa de Lleida i de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. Ha estat representant d’aquesta Federació al Consell Escolar de Catalunya. Dirigeix, a més, les revistes d’educació primària de Graó: Guix, Elements d’Acció Educativa i Aula de Innovación Educativa. Continua vinculat a l’observatori del Món Rural com a federació de MRP.

Sòcia de Rosa Sensat i llicenciada en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de Catalunya, Marta Pujadó Morató compta amb una àmplia experiència en formació del professorat i transformació educativa. Actualment és professora i coordinadora pedagògica a l’institut Vapor del Fil, centre de nova creació i futur IE Vapor-Molí.

Albert Bayot i Fuertes és llicenciat en Filosofia i Lletres amb postgrau en Psicologia de l’Adolescent, i professor de secundària de les especialitats de Llengua Catalana i Literatura. Ha estat coordinador pedagògic i director de l’institut Josep Brugulat de Banyoles i és director i professor de llengua catalana i literatura a l’institut Sarrià de Ter. Ha impartit docència universitària com a professor associat de la Facultat d’Educació i Psicologia de la UdG, als estudis de Psicopedagogia, i Coordinador dels estudis de psicopedagogia de la Facultat d’Educació i Psicologia de la UdG. També ha estat director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona (2011-2016). És membre de la Junta de Govern del Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya – Col·legi de Docents. És autor de diversos articles i capítols de libres relacionats amb la psicopedagogia, amb la didàctica de les llengües i amb l’organització educativa.

Docents de formació inicial i docents amb una trajectòria destacada:

Coral Regí Rodríguez és biòloga de formació i ha estat directora de l’Escola Virolai. Tal com ella manifesta, és educadora per vocació. És membre del comitè científic del projecte Educació Demà i de la Junta de la Societat Catalana de Pedagogia. Forma part del Consell Escolar de Catalunya com a persona de prestigi des de l’any 2014. Col·labora amb diferents fundacions educatives: Fundació Bofill, Fundació Carulla, Fundación ASPEN i Fundación Nueva Educación de Xile.

Digna Couso Lagarón és llicenciada en Física i doctora en Didàctica de les Ciències. Actualment treballa com a professora agregada a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i és la cap del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències. Com a educadora de docents, té experiència en la capacitació docent i el desenvolupament professional de les STEM tant a primària com a secundària. El seus treballs d’investigació se centren en desenvolupament professional docent i equitat en STEM.

Carme Ortoll Grífols ha estat mestra, secretària, cap d’estudis i directora d’escola pública. Compta, a més, amb una àmplia expertesa en l’àmbit de l’escola inclusiva, el sistema educatiu inclusiu i l’escola rural. Ha exercit diferents càrrecs a la Generalitat de Catalunya, entre els quals secretària de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de Catalunya, cap del Servei de Formació i Innovació de l’Educació Infantil i Primària i directora general d’Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament. Ha estat vocal i presidenta de la junta del Grup de Mestres de l’Alt Penedès i coordinadora de l’Escola d’Estiu del Penedès. També ha format part de la junta dels Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya i del consell de redacció de la revista Perspectiva Escolar de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Actualment és la directora de la Fundació Artur Martorell. És autora de llibres de text de coneixement del medi natural, social i cultural i ha col·laborat en diverses publicacions d’innovació i formació del professorat. Ha estat formadora de mestres per la Universitat de Barcelona, per la Universitat Autònoma de Barcelona i per la Universitat Rovira i Virgili.

Elvira Borrell Closa és llicenciada en Ciències de l’Educació i en Biologia i ha estat inspectora d’Educació. És experta amb una àmplia experiència en avaluació educativa i organització escolar, camps sobre els quals ha publicat diversos llibres i articles. Ha format part del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya. Imparteix formació a professorat i direccions i és professora col·laboradora de la UOC.

Representant de les famílies:

Mireia de Mingo Esteban és llicenciada en ciències ambientals i té el grau d’educació primària. Treballa a la Universitat Politècnica de Catalunya com a tècnica de sostenibilitat.

Actualment és presidenta de la Junta de l’AFA de l’institut Vila de Gràcia. Anteriorment ha estat representant en el consell escolar del CEIP Patronat Domènech de Barcelona, participant de la coordinadora d’AFAs de Gràcia i membre de l’Assemblea Groga de Gràcia.

Representant del món local:

Sílvia Lombarte Bel és llicenciada en pedagogia, màster en Polítiques Socials i Mediació comunitària, postgrau en tècnic/a en integració social i diploma d’estudis avançats en Educació i Democràcia. Va treballar en l’àmbit de recerca i docència a la UB, on va fer estades de recerca a la Universitat de Londres i a la Universitat de McGill (Montreal) i va treballar en diversos projectes de recerca educativa. Té expertesa i experiència en la política educativa des de la vessant social i educativa. Hatreballat en una fundació d’iniciativa social coordinant projectes socials i, posteriorment, dirigint diferents serveis d’atenció a la ciutadania a l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. Actualment és gerent de la societat municipal Bressolgramenet, SA i directora de l’Àrea d’Escoles Bressol a l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.

Font: GENCAT

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *