El Departament de Salut ha presentat avui les dades del Pla de millora de l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària corresponents al tancament de l’any 2023, un pla que es va posar en marxa fa un any.
El conseller de Salut, Manel Balcells i Díaz, ha mostrat la seva satisfacció en presentar els resultats obtinguts per aquest pla: “És un balanç globalment bo, l’accessibilitat ha millorat globalment tant en les visites de l’atenció primària, com sobretot en les intervencions quirúrgiques, com també en el conjunt d’aquest accés”.
Quant a l’accessibilitat a l’atenció primària i comunitària (APiC) i les llistes d’espera, el conseller Balcells ha dit que “s’ha recuperat la situació d’abans de la pandèmia: avui estem millor en tots els aspectes que al 2019; hem superat, doncs, la pandèmia i la post pandèmia.”
Els resultats indiquen que els percentatges de persones en llista d’espera per a una intervenció quirúrgica que s’han resolt dins del termini han millorat el 2023 respecte l’any anterior: oncologia s’ha mantingut en el 99%, la cirurgia cardíaca ha passat del 99% al 100%, la cirurgia garantida del 90% al 97% i, finalment, la resta de cirurgies del 92% al 97%.
D’altra banda, Balcells ha confirmat que Salut intensificarà les accions per millorar l’accessibilitat de les visites de l’APiC. I per aconseguir-ho, s’impulsa la implementació aquest 2024 de l’eina de programació per motius arreu de Catalunya. Es tracta d’un sistema que “ha de permetre ajustar molt més adreçar la visita que demana l’usuari –presencialment o per telèfon– a que l’atengui el professional corresponent: ja sigui a infermeria, o per motius administratius, o al metge o metgessa de família, pediatria, etc.”, ha explicat el conseller.
Aquesta plataforma que “és molt interactiva i molt ben desenvolupada”, s’ha testat com a pla pilot el 2023 a 14 equips d’atenció primària distribuïts per tot el territori, i que “ha demostrat molt bons resultats”. L’eina determina 285 motius possibles de consulta, “uns motius que han de permetre prioritzar-ne aquells que necessiten ser visitats en 24 hores, amb més celeritat (cas d’algú que té febre), dels que poden esperar uns dies, 3-5 dies (cas de qui té un mal d’esquena de fa uns mesos), i no passa res”, ha detallat Balcells. I ha conclòs que amb aquest sistema “també estem garantint la longitudinalitat de l’atenció primària, és a dir, que el pacient sigui atès pel seu metge o metgessa habitual, que és essencial per al seguiment dels pacients”.
Balcells ha valorat molt positivament l’esforç que han fet els professionals de tot el sistema per assolir aquest bon resultats, sobretot en els temps de garantia dels pacients i també a nivell de l’APiC. I igualment ha reconegut la importància de la inversió econòmica feta en el Pla: 100 M€ que quedaran com a estructurals per consolidar les millores d’accessibilitat al sistema.
Bon resultats globals d’accessibilitat al sistema de salut l’any 2023
Els temps de resolució per a una intervenció quirúrgica varien segons la tipologia: oncologia entre 45 i 60 dies: cardíaca 90 dies; les garantides (cataractes, pròtesis de maluc i pròtesis de genoll), 180 dies, i la resta, 365 dies. El 2023 es va tancar amb 39.000 intervencions més (un 11% més) respecte 2022, les intervencions quirúrgiques fora de termini s’han reduït un 61%.
La finalitat del Pla de millora de l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària mesura l’experiència d’accés al sistema: el termini d’accés als professionals de referència de l’atenció primària i comunitària (APiC); el termini d’accés a les primeres visites d’atenció hospitalària sol·licitades des de l’APiC i des del mateix hospital; el termini de resolució de les proves complementàries diagnòstiques, que són derivades des de la comunitat (APiC i consultes externes d’hospital); i el termini de resolució de les intervencions quirúrgiques.
Així doncs, l’atenció primària i comunitària ha millorat en resolució pel que fa a les proves diagnòstiques i en algunes intervencions com les ecografies i les infiltracions. El desembre de 2023 va arribar al pic superior a les 16.000 ecografies abdominals i a les 21.000 infiltracions realitzades.
En l’apartat de visites a l’especialista, el termini per a la primera visita a consultes externes s’estableix en menys de 30 dies en el cas de les preferents i fins a 90 dies en les ordinàries. El 2023 es va tancar amb 164.000 visites més (un 9% més) respecte 2022, les visites fora de termini es van reduir en un 12%.
El temps de resolució per a la realització d’una prova diagnòstica és com a màxim de 90 dies. El 2023 es va tancar amb 165.000 proves més (un 21% més) respecte 2022, les proves diagnòstiques fora de termini s’han reduït un 30%.
Pel què fa a les visites als centres d’atenció primària, dos de cada tres persones han tingut visita en 5 dies o menys amb el seu professional assignat des del dia que la demanen.
Pel que fa a l’atenció telefònica, 7 persones de cada 10 han rebut resposta telefònica en el primer intent de la trucada (73%) i gairebé 9 de cada 10 en les 12h posteriors al primer intent (88%).
En les accions per a la millora de l’accessibilitat, durant aquest any, Salut també ha treballat en el desplegament del programa Planifica’t, i hi segueix treballant per analitzar els centres amb accessibilitat més baixa i aplicar-hi millores concretes, al mateix temps que s’han agrupat les e-consultes i això n’ha suposat una reducció del 56%.
Desplegament de l’eina de programació per motius a l’atenció primària
Salut ha començat a desplegar aquest 2024 el nou sistema d’accés per adequar les necessitats freqüents de motiu de consulta amb el perfil professional que l’hauria d’atendre i la tipologia de visita. Es tracta d’una eina que permet facilitar una atenció més resolutiva per a la ciutadania, que es denomina programació per motius. Amb aquest mètode es defineixen fins a 285 motius de demanda de visita per part dels usuaris, entre població adulta i pediàtrica, incloent Treball Social i Odontologia, i fixa quin és el professional més adient per donar resposta, el tipus de visita més adient i quina demora pot arribar a tenir. Ha estat consensuat amb professionals assistencials i administratius de 120 equips d’atenció primària (EAP).
La programació per motius és, per tant, una eina que permet adequar les necessitats de consulta amb el perfil professional, la tipologia de visita i la demora adequada per oferir una atenció més resolutiva per a la ciutadania.
Per tal que els professionals dels EAP puguin resoldre d’una manera àgil els problemes de salut de la ciutadania, s’ha prioritzat la resolució de la demanda assistencial menys complexa per part de les infermeres. Així, a desembre del 2023, 3 de cada 10 usuaris que han accedit a l’atenció primària han resolt la seva visita per part d´infermeria seguint els protocols establerts.
Enquesta de satisfacció
El grau de satisfacció global de la ciutadania amb l’atenció rebuda s’ha incrementat 0,35 punts, passant del 7,37 del 2022 al 7,72 el 2023, segons es desprèn del darrer Pla d’enquestes de percepció, experiència i satisfacció d’usuaris (PLAENSA).
Pel que fa al tracte personal del que reben els usuaris per part dels metgesses valora satisfactòriament en un 93,1 per cent i el de les infermeres en un 94,8%. Així mateix, la ciutadania valora en un 94,1% de satisfacció en les explicacions que rep per part dels professionals de l’atenció primària i un 90.2% creu que està en bones mans. Un altre dels aspectes que ha valorat satisfactòriament la ciutadania ha estat la neteja del CAP amb un 95,4%.
Font: GENCAT