Eix Cívic i pressupostos participatius

HE DE SER D’ALTRA GALAXIA. Víctor Manuel Punzano

El desmantellament per part d’Adif de les vies del tren que creuaven el municipi dividint-lo en dos grans blocs constitueix un punt d’inflexió molt important en la transformació urbanística i el model de ciutat que pretén Salou. No obstant això, la reflexió sobre el seu futur ens condueix a un trencaclosques de difícil resolució on totes les peces constitueixen opcions possibles, vàlides al capdavall, però francament parlant, algunes ho són més en benefici del ciutadà i d’altres constitueixen una fita per la megalomania personal i institucional. De quina banda es decantarà finalment la balança?, és més; preguntaria a quin bàndol trobem l’Administració.

L’equació de la gran transformació que s’acosta dóna com a resultat el paradigmàtic i fins ara controvertit Eix Cívic.

Com ja s’ha dit anteriorment, des de fa molt de temps, Salou ha estat dividit arquitectònicament per les vies del tren, però la fragmentació produïda sobre el seu resultat ens hauria de portar a la reflexió.

Les directrius que emanen de l’Ajuntament de Salou plantegen la construcció d’una gran avinguda a la confluència de l’anomenat Eix Cívic. Les primeres dades apunten que la seva extensió superarà els 60.000 metres quadrats i arriba des del límit municipal de Cambrils fins a pràcticament Vila-seca, un traçat d´un total aproximat de 10 km de longitud que ha de constituir la pedra angular del futur Tramcamp.

Evidentment la mobilitat interna de Salou tal com la coneixem actualment es transformarà completament. Al projecte original es plantegen edificacions tant residencials com comercials evitant, això sí, l’alçada, i la construcció d’un gran pàrquing subterrani amb cabuda per a 500 vehicles. Com tot projecte en si, aquest en particular ha suscitat crítiques des de la seva concepció i en aquest cas afegirem que són francament raonables. Els veïns, agrupats a l’AAVV Barenys-Platja Ponent, adverteixen que després de patir molts anys les molèsties ocasionades per les vies del tren, volen més espais verds, més arbres, més vida i una ciutat per al ciutadà. Així mateix, han presentat arguments en contra del projecte inicial, recolzant-se en informes negatius de l’Agència Catalana de l’Aigua i Protecció Civil. La viabilitat econòmica i en matèria de seguretat constitueix un altre possible llast, segons aquesta organització.

Reivindicacions que han portat reiteradament al ple municipal i que mitjançant la presentació de més de 2600 signatures mostren un clar rebuig al projecte governamental.

És cert i bé reconèixer que l’Ajuntament ha obert un termini per a la presentació d’idees i propostes en el marc d’una consulta ciutadana sobre la modificació puntual del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) referent a la delimitació de l’àmbit de l’Eix Cívic , però no n’hi ha prou.

Si realment es pretén créixer, fet distintiu de “construir” i fer-ho en base a un consens de ciutat amb visió global, no n’hi ha prou de convocar consultes puerils que en definitiva sabem per endavant cauran en sac trencat. Salou ha de proporcionar més mitjans de participació ciutadana i en la reactivació dels pressupostos participatius trobem la formulació més propera a l’exactitud de fer el repartiment del pressupost.

Els pressupostos participatius són a present un dels instruments més rellevants i populars de la democràcia inclusiva. Com a tal instrument de la democràcia participativa, els pressupostos participatius s’han d’entendre enquadrats en aquesta i, per tant, en els objectius de la mateixa, que no són altres que aconseguir una major participació de l’ens ciutadà en la vida pública –i , en particular, en la presa de les decisions polítiques–, i permetre un millor control dels governats sobre els seus governants.

No existeix, o no ho hauria de fer, una altra prioritat absoluta en un municipi que el seu ciutadà, deixem per tant que sigui ell qui decideixi a Salou, és clar que podríem portar-nos moltes sorpreses.

Víctor Manuel Punzano
Comparteix a les teves xarxes socials!

Un comentario sobre “Eix Cívic i pressupostos participatius

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *