La Ruta de la Sal: a un mes de la sortida

A falta d’un mes just perquè la flota que surt de Port Ginesta i la que ho fa des del Real Club Nàutic Denia llencin amarres per fer-se a la mar cap a Sant Antoni de Portmany, a la costa oest d’Eivissa, participant en aquesta molt popular regata d’altura, que convida a gaudir d’unes vacances de Setmana Santa actives i emocionants. La Ruta de la Sal s’ha distingit, des de la seva primera edició fa ja 36 anys, per haver sabut atreure les tripulacions més competitives i punteres així com les més familiars, creant un ambient únic en el qual impera, sobretot, una passió comuna pel mar, per la vela, per la navegació d’altura. Al igual que en les anteriors edicions, enguany, la participació és nombrosa, amb més de 150 vaixells preinscrits a un mes de donar-se la sortida, 100 d’ells ja han confirmat la seva participació. Estant ja el Club Nàutic Sant Antoni a punt de rebre, amb el seu habitual entusiasme i calidesa, els 900 navegants que participen en aquest gran esdeveniment esportiu, la gran projecció del qual ha fet que sigui considerat d’interès turístic insular per part del Consell d’Eivissa.

La Ruta de la Sal va ser concebuda per un gran navegant a bord del seu vaixell i en plena navegació: Pepe Ferrés era el navegant, el North Wind 40 el vaixell i la navegació transcorria entre Formentera i Barcelona, en acabar l’estiu de 1988. Un motor avariado, mar de fons i poc vent es van aliar per prolongar el trajecte i amb això donar temps a Pepe perquè anés donant forma a la seva idea, que no era una altra que la de crear una regata els atractius de la qual impulsessin els armadors a llançar amarres i navegar. Va recordar una història en què es relatava com el 1846, en plena guerra carlina i estant Barcelona assetjada, escassejà la sal a la ciutat i un prohombre del moment va llançar el repte, a tot armador i patró de qualsevol tipus de velers preparats per a això, de navegar fins a Formentera i tornar ben carregats de sal, amb la promesa de pagar-la en or al primer que tornés amb tan preuat bé. Aquest record li va donar peu per fixar un recorregut i donar-li un nom ben encertat: La Ruta de la Sal, a la qual afegí unes dates molt adients: Setmana Santa, llançant aquest mateix any la primera edició que va tenir una resposta entusiasta i immediata, sent 36 els vaixells inscrits. A l’any següent es va duplicar aquesta xifra (65) i, en crear en l’edició de 1991 la versió Est, amb sortida des del Club Nàutic de Dénia, a més de la de Barcelona, es va superar ja el centenar de vaixells (119). Al 1997 l’arribada es va traslladar de Formentera a Eivissa, registrant-se 200 participants, encara que el rècord continua sent l’assolit en el 2004 en sumar un total, entre les dues flotes, de 345 inscrits!, passant amb això a ser la regata amb major participació del Mediterrani.

Trenta-sis anys després, es pot afirmar, sense cap mena de dubte, que l’objectiu somiat per Pepe Farrés de fer que els vaixells abandonessin temporalment els seus ports i es dirigissin cap a la mar ha estat àmpliament assolit. El seu llegat, que també és el de la seva dona i entusiasta col·laboradora Isabel Subirats, ha estat mantingut amb idèntica passió al llarg dels anys. Des de 2026 fins a finals de 2023, això va ser dut a terme pel equip de Difusió Nàutica d’Enrique Curt, i des de llavors per Enregata, amb Andrés Oliva al capdavant. Resulta certament halagador trobar en la llista d’inscrits, i fins i tot en el palmarès, de les regates oceàniques més importants i difícils, alguns noms de participants i fins i tot guanyadors de La Ruta de la Sal, com ara Guillermo Altadill. Altres navegants destacats són Jean Christophe Petit, qui va guanyar la Versió Barcelona de La Ruta de la Sal l’any 2019, i Federico Waksman, que va ser guanyador absolut de la mateixa en la categoria A2 en l’edició de Barcelona de 2019. A més, s’han adaptat a nous temps, mantenint l’esperit inicial però ajustant-se a l’evolució de flotes i tendències, incorporant noves categories com la Globe Sailor i la Salinas. Això ha contribuït a que La Ruta de la Sal segueixi sent una regata de referència al Mediterrani. A punt d’entrar en la seva quarta dècada d’història, ha demostrat amb escreix haver aconseguit el seu objectiu d’il·lusionar, divertir, compartir i unir, fent que els vaixells i els armadors es facin a la mar per gaudir navegant cap a un destí idíl·lic: Eivissa.

Font: CN Skipper

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *