Infants i adolescents reclamen com a drets digitals una comunicació entenedora, alternatives en lloc de prohibicions i mesures de seguretat a les xarxes socials

· Avui s’ha presentat el ‘Manifest dels drets digitals de la infància i l’adolescència de Catalunya’ en un acte ideat, organitzat i liderat pels joves protagonistes de tot el procés de creació del document

· Impulsat pel Govern, per mitjà de la Secretaria de Polítiques Digitals en col·laboració amb la Fundació Ferrer i Guàrdia, aquest projecte participatiu s’emmarca en la ‘Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals’

· A partir d’avui, aquells organismes, entitats i persones que estiguin d’acord i vulguin donar suport al que es recull en el document podran fer-ho adherint-se al manifest

Una comunicació més entenedora, clara i accessible; alternatives constructives en lloc de prohibicions, i la implementació de mesures de seguretat a les xarxes socials són algunes de les principals demandes expressades pels infants i adolescents catalans en el ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya’, que s’ha presentat avui al Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) en un acte ideat, organitzat i liderat pels joves protagonistes de tot el procés de creació del document. A partir d’avui, aquells organismes, entitats i persones que estiguin d’acord i vulguin donar suport al que es recull en el document podran fer-ho adherint-se al manifest en aquest enllaç.

El manifest s’inscriu en el projecte participatiu per desenvolupar una proposta de drets digitals d’infants i adolescents de Catalunya -pioner a Europa pel fet d’incorporar la veu dels més joves en una carta de drets digitals que els impliquen- en el marc de la ‘Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals’ impulsada pel Govern, a través de la Secretaria de Polítiques Digitals, amb l’objectiu de promoure un marc legislatiu i democràtic per garantir els drets humans en l’era digital.

Més de 850 infants i adolescents implicats en el procés participatiu

El manifest presentat avui és fruit d’un procés participatiu desenvolupat en dues fases en què hi han pres part un total de 854 infants i adolescents d’arreu de Catalunya que han pogut expressar lliurement actituds, valors i percepcions en relació a les seves experiències digitals pel que fa a les capacitats i possibilitats d’accés; l’ús i aprofitament de les tecnologies i recursos digitals, i l’acompanyament que reben per part de persones de referència.

Unes experiències, percepcions i opinions que una representació dels participants en el procés -162 infants i adolescents-, han traslladat en aquest manifest en forma de demandes concretes adreçades a les administracions públiques, els centres i agents educatius, i les famílies. En aquest sentit, el document també evidencia el desig dels infants i adolescents d’obtenir un retorn tangible sobre les accions que es prendran com a resposta a les inquietuds, preocupacions i demandes expressades en el manifest.

Demandes per protegir els drets i el benestar dels i les joves en l’entorn digital

El manifest destaca la necessitat d’abordar diverses qüestions relacionades amb la interacció dels infants i adolescents amb l’entorn digital i advoca per un enfocament integral centrat en la privacitat, l’autonomia, la seguretat, la capacitació digital i un accés equitatiu i just als dispositius i Internet que fomenti el bon desenvolupament i asseguri la participació segura i informada dels i les joves en la societat digital actual i que, en definitiva, protegeixi els seus drets i benestar en l’entorn digital:

· Protecció i privacitat de dades personals.

  1. Que els termes legals i les condicions d’ús de les eines digitals s’entenguin, és a dir, siguin clars i accessibles, amb un vocabulari entenedor i adaptat, per poder saber què s’està acceptant.
  2. Que es faciliti poder modificar l’empremta digital i esborrar o controlar on arriben les dades.
  3. Que les cookies no siguin obligatòries en cap espai digital.

· Autonomia i acompanyament adequats.

  1. Que en lloc de prohibir certes accions o comportaments, es donin alternatives que no siguin perjudicials
  2. Que les famílies, docents, o altres figures de referència, donin més suport o més autonomia en funció de l’edat, maduresa i situació emocional del o la jove.
  3. Que es mantingui una comunicació bidireccional i es generi un vincle de confiança amb les persones adultes referents, especialment entre les famílies i els infants o adolescents, per evitar que aquests s’exposin als riscos i fer que aconsegueixin una major autonomia.

· Formació sobre eines digitals.

  1. Començar la formació als centres educatius entorn a les eines digitals des de més petits i petites.
  2. Rebre formació sobre eines digitals adequades i que facilitin l’entrada a la tecnologia d’una manera segura i adequada a l’edat, maduresa i situació emocional.
  3. Que les formacions ajudin a desenvolupar el pensament crític, i a pensar en la tecnologia com una eina de treball i aprenentatge i no només d’entreteniment immediat.
  4. Que s’ofereixin eines i formació a les famílies perquè puguin acompanyar els infants en els seus aprenentatges digitals.

· Xarxes socials més segures.

  1. Que es reforcin i es millorin les possibilitats de protecció i restricció a les xarxes socials.
  2. Millorar els filtres de contingut, per evitar que els infants i adolescents topin amb continguts inadequats o maliciosos.
  3. Que hi hagi més educació i acompanyament per evitar la influència de continguts que poden generar malestar, així com per aprendre a utilitzar les xarxes de forma més segura.

· Accés a dispositius digitals i Internet.

  1. Que hi hagi ajudes perquè tots els infants i adolescents de Catalunya puguin accedir als dispositius digitals i Internet que necessiten per desenvolupar-se de forma plena.
  2. A la vegada, però, que abans de donar un telèfon mòbil o un ordinador amb accés a Internet, es tingui en compte com és la persona (la seva edat, maduresa i estat emocional) per saber si està preparada per utilitzar aquestes eines.

Els infants i adolescents, també protagonistes de la presentació

L’acte de presentació del ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya’, dissenyat pels infants i adolescents participants en el projecte, ha comptat avui amb la implicació activa de representants del Consell Nacional de la Infància i Adolescència de Catalunya (CNIAC) i de l’IE Costa i Llobera, que han estat els encarregats de conduir-lo, d’explicar el procés participatiu i de creació del document, de dinamitzar i moderar el debat amb persones expertes, i de llegir el manifest.

La directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Liliana Arroyo Moliner, ha fet la benvinguda institucional de l’acte i ha participat en la taula rodona de persones expertes juntament amb Judith Jacovkis, professora del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la UB, i Genís Margarit, professor a la UPF i expert en Enginyeria de Telecomunicacions i Ciberseguretat. Tant el projecte participatiu com l’acte de presentació del manifest han estat impulsats pel Govern, per mitjà del Departament d’Empresa i Treball, a través de la Direcció General de Societat Digital, en col·laboració amb la Fundació Ferrer i Guàrdia i el suport de la Xarxa Punt TIC.

Font: Gencat Sala de Premsa

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *