El 35è Campionat obre amb dues curses en una setmana.
Els propers dies començarà el 35è Campionat de Catalunya de Motos Aquàtiques, en la seva modalitat de circuit, concretament el dia 6 d’abril al Canal Olímpic de Catalunya (Castelldefels) i el dissabte següent, dia 13, a Empuriabrava (Castelló d’Empúries).
Amb aquesta edició s’hauran celebrat trenta-cinc campionats de forma ininterrompuda, més de dues-centes regates si tenim en compte que el nombre de carreres cada any ha variat entre les 3 i les 8 competicions.
El Campionat es va iniciar l’any 1990, és més antic que el Campionat d’Espanya i que la majoria de campionats oficials arreu del Món. Les primeres regates eren només per a “jet ski”, marca registrada de Kawasaki: només corrien motos Kawasaki, però des de l’any 1991 ja va ser un campionat obert a totes les marques: Yamaha, Sea Doo, Polaris, Hidrospace, Zapata… Cal aclarir que avui “jet ski” és pràcticament un genèric, igual que “zodiac” ho és per a les embarcacions pneumàtiques i semirígides.
Durant aquests anys han evolucionat les motos aquàtiques disponibles al mercat i han canviat lògicament les categories a les competicions, les seves denominacions, els reglaments i fins les formes dels circuits, per donar cabuda a motos cada cop més potents. Les motos de conducció dempeus, popularment conegudes com a “jets” són l’especialitat de les curses catalanes, però també hi tenen cabuda les motos amb seient, que el reglament internacional anomena “runabout”.
Les competicions catalanes de circuit han recorregut la pràctica totalitat de la costa catalana: Llançà, Roses, Castelló d’Empúries, l’Escala, Blanes, Calella de la Costa, C.N. El Balís (Sant Andreu de Llavaneres), Mataró, Barcelona, Gavà, Castelldefels, Port Ginesta (Sitges), Vilanova i la Geltrú, Cunit, Calafell, Tarragona, Cambrils, l’Hospitalet de l’Infant, l’Ampolla, Deltebre, La Ràpita… Però també s’han disputat regates en escenaris que no estaven en la mateixa costa, com a Amposta, Tortosa o Riba-roja, al riu Ebre, o al Canal Olímpic de Catalunya de Castelldefels.
Al llarg d’aquests anys s’han organitzat regates en llocs que ara semblen insòlits. La primera competició va tenir lloc a l’interior del port de Mataró, que el 1990 es trobava pendent de finalitzar i oferia un bon mirall d’aigües arrecerades, però també es va disputar una regata a l’interior del port de Barcelona, allà per l’any 1995. O en ple estiu a la platja de Sant Sebastià (Barcelona), o a la platja del Miracle de Tarragona. Avui dia, la massiva presència de banyistes ho fa inviable.
En aquest període moltes de les regates han estat també puntuables per als Campionats d’Espanya de diferents categories i la Federació Catalana de Motonàutica ha organitzat també regates puntuables per diferents Campionats d’Europa i del Món.
Diversos pilots han aconseguit el títol català vàries vegades, com Jordi Tomàs, Ignasi Armillas, Josep Maria Casafont, Salvador Canet, David Champetier, Albert Bellés, Juli i Roger Pujol o Joan Sevil, entre d’altres. La Federació Catalana de Motonàutica ha estat també pionera en l’organització de campionats de promoció, júnior i femenins, tot i que en dues ocasions dones com Pilar Pruna (1993) i Patricia Gutiérrez (2003) van guanyar títol competint contra homes. També ha estat freqüent la participació de pilots procedents d’altres comunitats autònomes i encara de l’estranger, tenint en compte que el torneig català ha ostentat gairebé sempre la condició de “open” i la seva seriosa organització ho ha fet atractiu per a la participació de pilots de totes les procedències.
El campionat català també té un punt familiar. Hi han participat membres d’una mateixa família, a vegades a la mateixa cursa i fins i tot a la mateixa categoria. El veterà Juli Pujol va engrescar al seu fill Roger i fins i tot a la seva filla Mirna. Nacho Armillas Barquero va fer el mateix amb el seu fill Ignasi Armillas Guardiola, tots dos amb palmarès internacional. Narcís Segura i el seu pare Manel han competit aquest any 2023, com també ho han fet Hèctor Sanz i la seva germana Dafne. No hi ha millor transmissió boca orella que la que es produeix a casa…
Font: Federació Catalana de Motonàutica