Territori inicia els projectes per implantar prop de 30 aparcaments de bicicletes a les estacions de Rodalies


  1. La consellera, Ester Capella i Farré, obre la reunió de la Mesa de la Bicicleta, ens participatiu que aplega administracions, entitats i empreses vinculades al sector
  2. El Departament dona compte de les actuacions de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, com l’ampliació de la xarxa ciclable, amb 9 actuacions executades i 17 en execució o licitació

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha obert avui la reunió de la Mesa de la Bicicleta, ens participatiu que aplega administracions, associacions, empreses del sector i representants de la societat civil, vinculades al món de la mobilitat i la bicicleta. La Mesa es reuneix periòdicament amb l’objectiu d’abordar de manera conjunta la millora de les polítiques de promoció de l’ús d’aquest mitjà de transport sostenible.

En la sessió d’avui, que s’ha desenvolupat a la seu del Departament, la consellera ha exposat que Territori ha iniciat la redacció del projecte per al desplegament d’una xarxa d’aparcaments de bicicletes segurs (Bicitancats) en prop de 30 estacions de la xarxa ferroviària de Rodalies de Catalunya. El projecte inclou actuacions per valor d’1,6 MEUR. Aquesta actuació compta amb finançament dels fons europeus Next Generation EU (NGEU) del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), ja que el projecte contribueix a potenciar la mobilitat sostenible i segura, millorant les prestacions del servei de transport públic col·lectiu ferroviari.

Els Bicitancats són un sistema d’aparcament segur per a bicicletes, tancat i amb registre i control d’accés. El recinte tindrà un disseny modular, per poder fer ampliacions posteriors per augmentar el nombre de places d’aparcament si escau. L’objectiu de l’actuació és implementar Bicitancats a les estacions ferroviàries de Rodalies d’arreu del territori de Catalunya, donant l’oportunitat d’utilitzar la mobilitat combinada i aparcar la bicicleta en un lloc segur i pràctic.

La concreció de la ubicació dels aparcaments dependrà de diversos factors com ara la disponibilitat d’un espai adequat, l’accessibilitat a l’estació, la mida necessària del bicitancat, així com l’acord amb els ajuntaments implicats. La Generalitat ja ha dut una actuació d’aquest tipus a la xarxa d’estacions d’FGC, amb la instal·lació i posada en funcionament d’una desena de bicitancats, amb un pressupost de 400.000 euros.

D’altra banda, durant la reunió, el Departament ha donat compte de les actuacions dutes a terme en el marc de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 i la seva evolució des de la darrera Mesa de la Bici de l’any passat. Actualment, s’han executat 9 actuacions per ampliar la xarxa ciclable al país i n’hi ha 17 en execució o licitació, per valor de de36,5MEUR. En total, en un any s’han licitat 65 km de noves vies ciclables, més de la meitat del total de km previstos en el desplegament de l’Estratègia catalana de la bicicleta en el període 2023 – 2025. En paral·lel, s’han exposat els treballs en marxa per elaborar el Baròmetre de la Bicicleta 2023.

Així mateix, el Departament ha explicat la recentment creada Àrea de la Bicicleta, adscrita a la direcció general d’Infraestructures de Mobilitat i dedicada específicament a la mobilitat activa. En especial, la finalitat d’aquesta Àrea és desenvolupar la xarxa d’infraestructures necessària per dotar el territori de connectivitat ciclable que aprofiti la intermodalitat amb el transport públic i les possibilitats de millorar les carreteres de la xarxa de la Generalitat per a relligar els nuclis urbans i els pols d’activitat econòmica. Una iniciativa que ha estat celebrada per tots els assistents.

Experiències per a promoure la bici

En la Mesa de la Bicicleta d’avui s’han presentat diverses experiències relacionades amb l’ús de la bicicleta, com el sistema públic de bicicleta compartida de Reus o el projecte Singulars, de la Factoria de Ciclistes, sobre la formació de professorat per impartir cursos de mobilitat ciclista a estudiants de primària i de l’ESO.

Alhora, el Servei Català de Trànsit ha presentat dos Casos d’innovació en seguretat ciclista. Per una banda la prova pilot al túnel de la carretera N-145, entre la Seu d’Urgell i Andorra, que utilitza la intel·ligència artificial per avisar els conductors de la presència de ciclistes al túnel del Bordar. Per altra banda, la iniciativa de BikeOnSafety, una aplicació pionera al món que comunicarà la posició dels ciclistes en temps real als conductors.

La Mesa de la Bicicleta

El Govern de la Generalitat promou entre les seves actuacions de mobilitat sostenible la Mesa de la Bicicleta. El Departament de Territori acull des del 2007 les reunions de la Mesa de la Bicicleta, un grup per a la participació d’organitzacions, federacions, associacions de persones usuàries, empreses del sector i diverses entitats públiques i de la societat civil, vinculades al món de la bicicleta.

La Mesa de la Bicicleta es reuneix periòdicament amb l’objectiu d’abordar conjuntament la millora de les polítiques de promoció de l’ús de la bicicleta. En particular, entre altres aspectes, els relacionats amb la planificació, execució i senyalització de vies ciclistes, la normativa i regulació de l’ús de la bicicleta, la seguretat viària, la intermodalitat amb el transport públic i estudis específics sobre el sector.

Font: Gencat Sala de Premsa

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *