Consum resol el 64 % de les reclamacions a les Terres de l’Ebre el 2023


  1. Durant el 2023, l’Agència Catalana del Consum va atendre 2.747 consultes i va gestionar 1.116 reclamacions a la vegueria, principalment per incidències relacionades amb el subministrament elèctric, els serveis de telecomunicacions i la compra de productes
  2. Les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques ebrenques augmenten un 74 %, sobretot per la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors

El 63,9 % de les reclamacions gestionades el 2023 a les Terres de l’Ebre per l’Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, s’han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge. Aquesta és una de les dades destacades que ha donat a conèixer avui a Tortosa el director de l’Agència, Albert Melià Roset, en la presentació de les actuacions principals de l’any passat a les comarques ebrenques. El director ha valorat positivament aquest resultat perquè “la difusió i la potenciació d’aquests mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes ha estat un objectiu clar durant la legislatura, ja que considerem que es tracta de la via més adequada per solucionar les controvèrsies de consum”.

De les dades d’actuacions a les Terres de l’Ebre durant el 2023, s’extreu que els motius que han generat més consultes i reclamacions han estat, principalment, les incidències relacionades amb el subministrament elèctric, els serveis de telecomunicacions i la compra de productes.

Pel que fa a les denúncies presentades per la ciutadania a les comarques ebrenques, augmenten un 73,58 % respecte de l’any anterior, sobretot per la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors. En aquest sentit, Melià ha destacat que “davant de l’augment de la preocupació i el malestar social per la manca de respecte sobre aquests drets, l’actuació del Govern en la gestió de les denúncies rebudes ha estat rigorosa per tal de garantir la protecció dels drets lingüístics de la ciutadania en les seves relacions de consum”.

El director de Consum s’ha reunit amb el director dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Treball a l’Ebre, Adam Tomàs Roiget, per analitzar els resultats de les actuacions en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a la vegueria.

Companyies energètiques i de telefonia destaquen en la llista d’empreses amb més reclamacions

El sector dels subministraments de la llar concentra el 31 % de reclamacions, majoritàriament per incidències relacionades amb el subministrament elèctric. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, destaquen els serveis de telecomunicacions i internet, que n’acumulen el 16 %; les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, electrodomèstics o mobiliari, amb el 15 %; o els serveis financers amb el 12%.

Empreses subministradores d’energia, operadores de telefonia, companyies aèries i entitats financeres encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a les Terres de l’Ebre: Endesa, amb 134 reclamacions; Orange, amb 54; Vodafone, 43; Naturgy, 36; Edistribución, 35; Energia XXI, 31; Vueling, 28; Telefónica Móviles, 25; Caixabank, 21, i Xfera Móviles, 18.

El 64 % de les reclamacions s’han resolt per la via de la mediació o de l’arbitratge de consum

Del total de reclamacions gestionades per l’Agència Catalana del Consum a la vegueria de les Terres de l’Ebre, el 63,9 % s’han resolt mitjançant mecanismes extrajudicials, voluntaris i gratuïts: 596 casos per acord de mediació i 79 per la via del laude arbitral.

Els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis d’electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet i, en menor mesura, els transports i els serveis relacionats amb viatges i oci.

2.747 consultes ateses, gairebé la meitat sobre subministraments de la llar i serveis de telefonia i internet

Amb relació a les consultes, l’Agència n’ha atès un total de 2.747, un 27 % més que l’any 2022, majoritàriament relacionades amb els serveis d’electricitat i gas (30 %); la telefonia i internet (18 %); la compra de productes (15 %); els serveis bancaris o financers (12 %) i serveis generals de consum en què destaquen els serveis mèdics de caràcter privat (12 %).

Augmenten tant les denúncies presentades per la ciutadania com l’activitat sancionadora

L’any 2023, les denúncies a les Terres de l’Ebre van augmentar un 73,6 %, amb un total de 92 denuncies presentades a l’Agència, de les quals el 65 % correspon a casos en què els consumidors i les consumidores han vist vulnerats els seus drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació.

Així mateix, l’Àrea de Consum de l’Agència a les Terres de l’Ebre va realitzar un total de 291 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen prop del 4 % del total d’inspeccions dutes a terme al conjunt de Catalunya. El 66% de les inspeccions a les Terres de l’Ebre es van iniciar d’ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de consum, i la resta arran de denuncies presentades per la ciutadania o bé per d’altres administracions públiques.

Les actuacions de control dutes a terme durant el 2023, han derivat en un total de 6 expedients sancionadors –el doble que l’any anterior–, per un import global que s’enfila fins als 20.000 euros. Les infraccions sancionades estan relacionades, principalment, amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o de prestació dels béns i serveis; la vulneració dels drets lingüístics o la inclusió de clàusules abusives i pràctiques que limiten els drets de les persones consumidores.

Font: Gencat Sala de Premsa

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *