En servei 24 accions per afavorir la mobilitat laboral i reduir la contaminació atmosfèrica al corredor Besòs-Congost-Mogent, al Vallès Oriental

  • En les darreres setmanes han començat a circular busos elèctrics a la línia Mollet-Granollers, s’han posat en marxa “bicitancats”, a l’aparcament de l’estació de rodalies Les Franqueses-Granollers Nord i a la Llagosta, i ha entrat en funcionament una pèrgola amb plaques fotovoltaiques per alimentar dos punts de recàrrega per a vehicles a l’aparcament d’enllaç de bus e7 a Santa Eulàlia de Ronçana
  • Acció Climàtica finança les mesures amb 1,67 MEUR del Fons Atmosfèric, que es nodreix dels impostos ambientals sobre les emissions contaminants a l’atmosfera i de les sancions imposades per l’incompliment de la normativa que regula la contaminació atmosfèrica

La directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya e Busquet, acompanyada el director de l’àrea de Mobilitat de l’ATM de Barcelona, Lluís Alegre, ha visitat aquest divendres algunes de les actuacions que la Generalitat està duent a terme per afavorir la mobilitat laboral i la qualitat de l’aire al corredor Besòs-Congost-Mogent, al Vallès Oriental, finançades pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i executades per l’ATM. Es tracta d’un projecte pilot amb 36 accions, 24 de les quals ja s’han executat i 12 més estan en procés. Es calcula que la implantació de totes les accions permetran reduir en cinc anys l’emissió de 30,8 tones d’òxids de nitrogen (NOx), 1,5 tones de partícules PM10, i 5.500 tones de CO2, reduint la contaminació atmosfèrica i millorant la salut de la ciutadania.

Les mesures del projecte estan previstes al nou Pla de qualitat de l’aire de Catalunya, horitzó 2027, que el Govern està a punt d’aprovar per reduir els nivells de contaminació de l’aire a tot el país, i serviran per disposar d’un aire més net, especialment a l’arc metropolità. Boya ha explicat que aquesta és “una clara aposta per a una mobilitat més sostenible” ja que, “de fet, el 70% de les emissions a la segona i tercera corona metropolitanes són degudes al trànsit i per això són necessàries les inversions que permetin que la ciutadania que s’ha de desplaçar per anar a treballar tingui opcions de fer, per exemple, un canvi modal”.

Connexions intermodals

Precisament una de les prioritats del projecte és millorar l’eficiència i reduir les externalitats en l’ús del vehicle privat. Per promoure els desplaçaments multimodals amb vehicle privat i transport públic s’ha realitzat, entre d’altres accions, una prova pilot amb gestió mòbil que prioritza l’estacionament a 100 places reservades per a les persones usuàries del transport públic a les estacions de Les Franqueses-Granollers Nord i de Cardedeu. Boya ha visitat el park&ride de les Franqueses, on aquestes darreres setmanes ha entrat en servei un “bicitancat”, un aparcament segur de bicicletes, per fomentar els desplaçaments actius. També han quedat instal·lats bicitancats a Montmeló i a la Llagosta, mentre que s’està treballant per implantar-ne tres més, a Mollet-Sant Fost, Mollet-Sant Rosa i Granollers-Canovelles, amb la previsió que els utilitzin unes 250 persones cada dia.

En el marc del projecte, s’ha adequat l’aparcament d’enllaç de bus a Santa Eulàlia de Ronçana, on hi dona servei la línia Exprés e7, que transcorre per la Vall del Tenes, i s’han fet diversos treballs per crear un nou aparcament d’enllaç a Lliçà d’Amunt. La directora ha pogut comprovar, a l’aparcament de Santa Eulàlia, i acompanyada de l’alcalde, Francesc Bonet, com s’hi ha instal·lat una pèrgola amb plaques fotovoltaiques per alimentar dos punts de recàrrega i que ha entrat en funcionament aquest primer trimestre de l’any. Alhora, a l’aparcament de Castellar del Vallès també s’està treballant en la implantació de panells fotovoltaics i l’adaptació de carregadors per a remolcs refrigerats.

Recorreguts més eficients

En els darrers mesos ha millorat la connexió dels polígons industrials de la comarca amb els anomenats “modes actius”, com l’itinerari de connexió del Polígon de Martorelles fins al nucli urbà, la construcció d’un carril bici i la millora de la seguretat viària al carrer Verneda del Congost de Montmeló, millores en diversos passos de vianants als polígons industrials de Granollers i en d’altres itineraris, com l’interurbà entre Santa Perpètua de Mogoda i Mollet del Vallès. Treballadors i treballadores d’unes 500 empreses dels polígons d’activitat econòmica s’han pogut beneficiar d’aquestes accions. També s’han implementat serveis de cotxes elèctrics compartits, com el de Sant Fost de Campsentelles.

Fa poc més d’un mes la línia d’autobús Mollet-Granollers ha quedat electrificada, amb la incorporació de tres nous autobusos elèctrics. Aquesta mesura beneficiarà directament quatre municipis de la comarca (Mollet del Vallès, Parets del Vallès, Lliçà de Vall i Granollers), on es concentren un de cada tres habitants del Vallès Oriental.

Fiscalitat verda

Altres accions per millorar el transport públic han estat la priorització semafòrica, que afavoreix els recorreguts del transport públic per carretera, a la sortida de l’estació d’autobusos de Granollers, així com a la carretera de Ribes, a les Franqueses. Es preveu també implantar-la a l’avinguda principal de Cardedeu.

El projecte, amb una inversió d’1,67 MEUR, es finança a través del Fons per a la protecció de l’ambient atmosfèric, del Departament d’Acció Climàtica. Aquest fons es nodreix amb els ingressos derivats dels impostos ambientals que graven les emissions contaminants a l’atmosfera i de les sancions imposades per l’administració de la Generalitat com a conseqüència d’infraccions de la normativa que regula la contaminació atmosfèrica.

Font: Gencat Sala de Premsa

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *