Port de Tarragona treballa per posar solució a la contaminació acústica dels trens de mercaderies al seu pas pel Serrallo


Al Port no opera cap transport de carbó per ferrocarril des de l’any 2019

L’APT ha sol·licitat a ADIF canvis en la maniobra del tren de la connexió 2 (zona de ponent) que opera en horari nocturn de 4 a 5 del matí

L’APT treballa en solucions que requereixen de la complicitat i del suport de les administracions competents: locomotores més silencioses, desviament del tren i mercaderies per l’interior

El Port de Tarragona  és coneixedor dels problemes de contaminació acústica que pateixen els veïns i veïnes per la proximitat de les vies de ferrocarril on es realitzen maniobres de trens de mercaderies i està compromès en trobar solucions. L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) es va comprometre a buscar solucions a aquest problema en una reunió amb els autors de l’estudi de la URV celebrada al mes d’abril de 2023 i des de llavors ha estat treballant en diverses solucions a curt i a llarg termini: la millora de l’organització de les maniobres, l’adaptació d’una locomotora a hidrogen per fer-la més silenciosa, la creació d’una oficina tècnica per a elaborar una proposta de nous traçats de ferrocarril que evitin les maniobres prop del Serrallo i la col·laboració amb la Plataforma Mercaderies per l’Interior.

L’APT treballa amb ADIF des de fa un any en minimitzar l’afectació per les maniobres dels trens de mercaderies. La col·laboració arrenca des que les dues institucions van celebrar una reunió amb els impulsors de l’estudi de la URV el 25 d’abril de 2023. Des de llavors, l’APT ha posat en marxa l’estudi i el disseny de diverses solucions a curt i llarg termini i ha col·laborat amb ADIF per implementar-les.

Canvi de maniobra en el tren de les 4 h del matí

La primera, va sorgir en la mateixa reunió a tres bandes quan es va sol·licitar que els trens en horari nocturn amb destí o procedència de la zona de ponent del Port (Moll de Cantàbria, Andalusia, etc.) realitzin el canvi de sentit per la “banda Salou” a l’alçada de l’Eix transversal (A-27) enlloc de fer-ho per la banda del “Pont metàl·lic”, prop dels habitatges del Serrallo. A més, s’ha sol·licitat que per aquestes operatives s’empri sempre que es pugui el model de locomotora més recent per tal de reduir el soroll. Per la qual cosa, ADIF ja ha donat instruccions als responsables de les maniobres.

Amb aquestes dues mesures, s’eliminaria notablement el soroll provocat pel tren que els responsables de l’estudi anomenen ”carboner” que, en realitat, es tracta d’un tren de vehicles que opera entre el Moll de Cantàbria del Port de Tarragona i Saragossa 5 cops per setmana, i no es tracta d’un “carboner” ja que al Port no opera cap transport de carbó per ferrocarril des de l’any 2019.

Locomotora silenciosa

Els problemes de soroll al Serrallo podrien trobar la solució en els treballs impulsats per l’APT per aconseguir una experiència pilot en la transformació d’una antiga locomotora dièsel el una màquina propulsada amb hidrogen. Les converses amb ADIF van començar al desembre de 2022 i després d’un primer intent per aconseguir una locomotora propulsada per combustió d’hidrogen amb tercer soci, en aquest cas tecnològic i europeu, s’ha optat durant l’any 2023, per treballar una solució més viable.

L’APT treballa actualment amb ADIF per transformar una locomotora dièsel a pila de combustible d’hidrogen. Aquesta és la tecnologia més sostenible i menys sorollosa en aquest moments i la que pot eliminar millor els problemes causat per les locomotores dièsel. ADIF espera conclusions dels treballs avançats amb MITSUBISHI fins d’aquí a 2 mesos, aproximadament.

En aquest moments ADIF està treballant amb Mitsubishi la viabilitat tècnica d’aquesta transformació d’una locomotora, després d’haver consultat altres possibles socis tecnològics.  ADIF manté també oberta la comunicació amb l’IDAE per conèixer les possibilitats de finançament europeu per aquest tipus de projecte a l’espera que hi hagi noves convocatòries en matèria d’hidrogen aplicat al transport. En concret, les que incloguin línies d’ajuts per a l’adquisició o remodelació de locomotores i vagons ferroviaris. En paral·lel, ADIF està preparant una sol·licitud d’ajuda a la convocatòria de Valls d’Hidrogen que podria incloure la hidrolinera per al subministrament d’hidrogen a la futura locomotora.

Per a Saül Garreta, president de l’APT, “aquesta seria una bona solució per a tothom ja que, a més a més, de solucionar els problemes de sorolls al Serrallo, seria un pas molt importat cap a la descarbonització de la logística portuària”.

Zero trens pel Serrallo

El grup de treball format per ADIF i altres organismes de l’estat es reuneix periòdicament per avançar en una operativa de ferrocarril cada cop més eficient i més sostenible. Una de les iniciatives d’aquest grup està l’estudi d’alternatives de sortida dels trens del Port cap el Sud, una reordenació dels accessos ferroviaris que ha de permetre treure els trens de mercaderies del Serrallo. Aquesta iniciativa liderada pel Port de Tarragona busca desviar els combois cap a la zona de ponent, evitant les maniobres que s’han de fer a l’ entorn urbà, i buscant en tot moment la compatibilitat amb la connexió d’un possible recorregut per a les mercaderies per l’interior.

Oficina tècnica

Amb aquesta finalitat, l’APT ha obert una oficina tècnica amb INECO (Ingeniería y Economía del Transporte SA) per a elaborar un estudi de comunicacions per ferrocarril que permeti eliminar les maniobres a dins de la ciutat de Tarragona, permeti la sortida de ferrocarrils pel sud del Port i permeti treure un major volum de mercaderies per tren per descarbonitzar l’activitat portuària i logística. Per al president de l’APT, Saül Garreta, “ens hem posat les piles des del primer moment per aconseguir uns estudis realistes que permetin crear un consens públic i privat a nivell metropolità per tal que les solucions s’implementin de manera més ràpida i eficaç”.

Solució en tres fases

La solució plantejada pel Port es divideix en tres fases. La primera ha de permetre que tots els combois que procedeixen de molls adjacents al Dic de Llevant ja no hagin de passar pel Moll de Costa ni a proximitat dels habitatges del Serrallo. Per aconseguir aquesta fita,  proposa la construcció d’un segon pont, paral·lel al pont mòbil per a camions, per al pas dels combois. Es tracta, de la mateixa solució que es va trobar per treure els camions del frontal marítim del Serrallo fa més de 25 anys, però ara pel trens”.

Aquesta primera fase comportaria també la construcció d’un viaducte per damunt la llera del Francolí, de forma que els trens ja enllaçarien amb la via de Salou-PortAventura o amb la de València i l’estació de Classificació, situades a més de 500 metres del Serrallo. Per poder encaixar un nou pas elevat a la zona del Francolí, el Port de Tarragona està en procés d’ expropiació d’ uns terrenys al costat del costat Esquerra de la desembocadura del riu.

La segona fase passa per obrir una segona connexió des de la Terminal ferroviària de la Boella, ubicada a l’interior del port entre els molls de Cantàbria i Andalusia, fins a connectar amb l’antiga via a València que ara dona servei a PortAventura. Aquesta acció permetria  connectar la terminal en direcció sud ja que actualment només una sortida en direcció nord, és a dir, cap a Barcelona.

Finalment, pel que fa a la tercera fase, proposa convertir l’actual infraestructura que enllaça Tarragona i Salou amb una via industrial, ja que aquesta discorre pel mig del polígon sud i tan sols registra escassos trens de passatgers al dia. L’objectiu d’aquesta solució és la construcció d’un nou ramal des de l’estació de Salou-PortAventura a la xarxa general de ferrocarril, és a dir, la via que enllaça Móra amb Tarragona, a través de Reus.

Mercaderies per l’Interior

El Port de Tarragona, a més, dona suport a la Plataforma Mercaderies per l’Interior i hi col·labora des de fa anys. El Port és conscient que l’entrada en funcionament del corredor del Mediterrani suposarà un augment del volum de combois de mercaderies i que l’actual via de la costa no està preparada per absorbir aquest contingent de trens procedents del sud de la península ibèrica.

Dins d’aquest context de col·laboració, el Port va cedir les seves instal·lacions recentment perquè els representants de la plataforma de l’Interior realitzessin una reunió amb els veïns i veïnes del Barri del Port. També va participar en l’acte organitzat a Barcelona per la PIMEC i la Plataforma Mercaderies per l’Interior per reclamar un nou traçat ferroviari per l’interior del Camp de Tarragona que permeti alliberar la línia de costa dels trens de mercaderies. En aquest acte, amb presència de nombroses autoritats del Camp i de responsables del teixit empresarial de Tarragona, el president del Port va presentar les primeres conclusions de l’estudi de traçats ferroviaris pel sud elaborats des de l’oficina INECO.

Més col·laboració entre administracions

El president del Port, Saül Garreta, afirma que “l’APT s’ha pres seriosament la contaminació acústica del Serrallo i porta treballant més d’un any per trobar una solució a curt termini, amb la conversió d’una locomotora dièsel a hidrogen, i a llarg termini, amb l’estudi impulsat per traslladar les maniobres de trens fora de la ciutat de Tarragona”. Garreta senyala que “col·labora amb ADIF ja que és un actor clau per a definir i posar en marxa les solucions necessàries per al Serrallo com, per exemple, reconvertir una locomotora a hidrogen o millorar l’organització de les maniobres pròximes al barri mariner”.

En aquest sentit, Garreta anima a la resta d’administracions “a col·laborar seriosament per trobar una solució el més aviat possible”. El president del Port afirma que “sempre tindré la mà estesa i la voluntat de col·laborar amb tothom pel bé comú”.

Font: Port de Tarragona

Comparteix a les teves xarxes socials!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *